Home » Uncategorized » Vinkit ovat kasvavan talouden voiteluainetta

Vinkit ovat kasvavan talouden voiteluainetta

Intialaisen ystäväni kanssa vastaamme tuli taannoin erikoinen tilanne. Hän oli lähetellyt Keski-Eurooppalaisille yrityksille satoja työhakemuksia ja sattumalta törmännyt yhteen, joka oli maininnut olevansa kiinnostunut laajentumaan Suomeen. Itse satuin tuntemaan erään copywriter-palveluja tarjoavan suomalaisen yrittäjän joten välitin hänelle seuraavanlaisen vinkin: tarjoudu lokalisoimaan kyseisen laajentumassa olevan firman viestintä suomen kielelle ja tienaa näin mukavat hillot. Tämäkin vinkkaus kuulostaa jo potentiaalisesti aika arvokkaalta toimeksiannolta, mutta kävikin niin, että tämä copywriter laittoi peliin all-in. Hän osti samana päivänä lentoliput Keski-Eurooppaan ja tuli takaisin soppari kädessään kokonaisen Suomen konttorin perustamisesta franchisingin hengessä. Toisin sanoen, intialainen ystäväni ja minä synnytimme uuden yrityksen yhden vinkin avulla; tuottamalla kuuman liidin ja toimittamalla sen oikeaan paikkaan.

Monella alalla kukoistaa kulttuuri, jossa kontakteja jaellaan ilmaiseksi. “Sinun kannattaisi jututtaa henkilö/firma X; Tämä taho saattaisi olla kiinnostunut” ja niin edelleen. Jos raha on liike-elämän öljy, niin sen voiteluaine on liidit. Kulttuuria, jossa vinkkejä jaellaan vastavuoroisesti, tulisi tehostaa entistäkin ponnekkaammin. Paras keino olisi luoda palkitsemismekanismeja, joissa mikrokontribuutiosta eli pienestä arvokkaaksi osoittautuvasta työsuoritteesta maksettaisiin jotain. Saattaa kuulostaa omituiselta veloittaa pelkästä vinkistä ja näin ei tyypillisesti ole tehty. Totuus on kuitenkin se, että verkostojen rakentaminen ei tapahdu yhdessä yössä, vaan vaatii useiden vuosien systemaattista puurtamista. Vahvasti verkottuneen ihmisen tavatessaan huomaa, että hänen lonkeronsa ulottuvat todella yllättäviin paikkoihin ja monasti ne koostuvat huipputason osaajista. Englannin kielen sana “networking” pitää sisällään sanan “working” eli verkostoituminen on työtä siinä missä mikä tahansa muukin työn laji.

Kysymys kuuluu siis: millainen palkitsemisinstrumentti soveltuisi parhaiten verkostoitumisponnistelujen rahastamiseen tilanteessa, jossa verkottunut ihminen jakaa verkostonsa voimaa jollekulle muulle? Miten vinkkailu voitaisiin pukea muotoon, jossa julkisuutta hyödynnettäisiin avun etsinnässä? “Etsimme yhteyksiä alalle/alueelle/maahan X” olisi näppärä mainosviesti.

Vierasbloggaajana Nisse Suutarinen, 8.2.2015

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: