Home » teknologia ja ihminen » Voittajat tulevaisuuden brändikisassa – mikä oli eilen mielikuvitusta on huomenna todellisuutta.

Voittajat tulevaisuuden brändikisassa – mikä oli eilen mielikuvitusta on huomenna todellisuutta.

Sallitaanko pieni ajatusleikki tulevaisuudella? Sellainen hauska pieni palapeli, jossa pistetään tässäkin blogissa esiintyneet teknologian, digitalisaation ja median palaset iloisesti yhteen?

Jos sellainen sallitaan, niin jatketaanpa juttua. Miten kauppa voi menestyä konsepteilla, jotka ehkä kuulostavat uusilta, mutta ovat itseasiassa rohkealle uranuurtajalle ja edelläkävijälle jo mahdollisia.

Kuvitellaan Oscar gaala vuonna 2017. Upea näyttelijätär Loria Sophen  astelee lavalle vastaanottamaan palkintoa parhaasta roolisuorituksesta. Hänellä on yllään puku, jossa on loistavat värit ja houkutteleva muotoilu. Sellainen design, joka herättää mielikuvituksen sanomaan “kumpa minullakin olisi tuon tyylinen puku”.

Oscar gaalaa katselee Nina kotinsa mediakeskuksesta. Nina asuu Oslossa ja on erittäin kiinnostunut viimeisimmästä muodista. Hän tarkistaa Loria Sophenin sivuilta, kuka on suunnitellut puvun ja löytääkin tekijän. Nina suunnistaa vaatesuunnittelijan sivuille ja huomaa, että puvun voi tilata myös versiona, joka sopii Oscar -gaalaa arkisempaan tilaisuuteen; vaikkapa yrityksen 100 -vuotis juhliin, joihin Nina on osallistumassa muutaman viikon kuluttua. Kotona olevan sensoriteknologia välittää Ninan mitat ja muodot vaatesuunnittelijan keinoälylle, joka puolestaan muuntaa puvun kaavan Ninalle sopivaksi ja lähettää tiedot Ninan 3D printteriin – joka tulostaa juuri sopivan puvun; tilaisuuteen hengen mukaisesti tuunatun ja Ninalle täydellisesti sopivan huippusuunnittelijan muotoileman leningin.

Tanja Puolasta ei ole kiinnostunut Oscareista, mutta on innostunut ruuan laitosta – aivan kuten Loria Sophen. Tanja selaa kännykällään uusimpia reseptejä kuuluisan ruokalehden sivuilta ja huomaa sieltä Lorian uuden puvun ja linkin suunnittelijan sivulle. Suunnittelija on soveltanut puvun myös arkikäyttöön ja Tanja onkin kaivannut uutta jakkupukua työhönsä mediayhtiön markkinointiosastolla. Tanja toimii kuten Nina ja heti seuraavana päivänä hänellä on yllään uusi puku, josta työtoverit toteavat ihaillen “tuossa on jotain samaa kuin Loria Sophenin Oscar puvussa”.

Raijalla Helsingissä ei ole käytettävissään sensoriteknologiaa eikä 3D printteriä. Raijakin on huomannut Loria Sophenin upean puvun ja miettii, että samantyylinen sopisi hänelle erinomaisesti. Kaupungilla kävellessään hän havaitsee kaupan näyteikkunan olevan kosketusnäyttö ja jää kiinnostuneena kokeilemaan mitä sieltä ilmaantuu esille. Hämmästyksekseen hän huomaa, että Loria Sophenin puvusta on sovellettu useita eri malleja ja kaupassa on mahdollisuus muokata mallia omiin tarkoituksiin sopivaksi. Raija astuu sisälle liikkeeseen, jossa Ninan ja Tanjan käyttämät teknologiat ovat tarjolla. Hetkessä Raijalla on mekko, jonka hän laittaa illalla päälleen teatteriin.

Tässä palapelissä yhdistyi Ambient Intelligence, joka perustuu sensoriteknologiaan ja on käyttäjän läsnäoloon reagoivaa. Ambient Intelligence sovellukset voivat jatkossa auttaa vaikkapa Raijaa valitsemaan värit ja materiaalitkin itselleen paremmin sopiviksi – mahdollisuudet ovat rajattomat, esteenä vain mielikuvitus ja kokonaisvaltainen välittäminen asiakkaiden todellisista tarpeista.

Toinen palapelin osa oli 3D printteri. Enää ei tehdä pitkiä sarjoja ja pakoteta kaikkia samanlaisiin vaatteisiin kustannustehokkuuden nimissä, silti jokaisella on mahdollisuus hankkia huippusuunnittelijan muotoilua – kotona tai keskitetysti tulevaisuuden putiikeissa.

Kolmas osa oli transmedia, jonka avulla viesti puvusta välittyi juuri sinne, missä pukua kaipaava ihminen oli. Transmedian tarkoitus on tulla sinne, missä ihmiset ovat – ihmisten ei tarvitse hakeutua tiedon äärelle.

Neljäs ja kaiken perusta on robotisaatio – keinoälyllä varustettu automaatio (tai miten halutaan määritellä), joka pystyy muuntelemaan suunnitteljan designin asiakkaalle sopivaksi ambient intelligencen antaman tiedon pohjalta ja ohjaamaan 3D printterin toimimaan ohjeiden mukaisesti. Robotti pitää huolen, että suunnittelijan antamat rajat säilytetään samalla kun syntyy asiakkaalle sopiva yksilöllinen ratkaisu.

Tällainen ei ole tulevaisuutta pelkästään vaateteollisuudessa vaan myös esimerkiksi auto, nojatuoli tai työpöytä voidaan mukauttaa täydellisen yksilöllisesti asiakkaan mukaan ja tulostaa juuri oikeaan paikkaan. Tulemmeko näkemään esimerkiksi 3D printtereiden vuokrauspalvelua – vuokraa printteri kotisi uudelleensisustukseen? Vai kaupunginosaprinttereitä? Taloyhtiöprinttereitä? Kirjastoissa?

Mahdollisuudet ovat rajattomat. Kuka uskaltaa?

Erityistä teknologioissa on se, että ne ovat 3EEmerging, innovaatioita tulee lähes päivittäin ja uudet nopeasti kasvavat yritykset valloittavat maailmaan ennennäkemättömällä tavalla. Everywhere, teknologiaa on joka paikassa – se on ubiikkia, kaikkialla läsnäolevaa. Exponential, teknologiat kehittyvät eksponentiaalisella vauhdilla. Tässä on useimpien sokea piste – kehittymistä ei havaita sen nopeuden vuoksi tai sitä ei oteta vakavasti, koska ei olla totuttu ilmiöihin, jotka nousevat lähes hetkessä “nollasta sataan”.

Kaupan ikkunan tuunaamista.

Kaupan ikkunan tuunaamista.

Advertisements

1 Comment

  1. Lauri, erittäin hyviä kommentteja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: