Home » Uncategorized » Itseironia brändäyksessä – tapaus “Hiiri”-olut

Itseironia brändäyksessä – tapaus “Hiiri”-olut

Tuleepa testosteronia tihkuva olo tilatessa “Karhu”-olutta. Oikein viimeisen päälle äijämäinen fiilis. Olen karhu ja puhkun voimaa sekä alkumaskuliinista karismaa. Näin kierolla tavalla Karhu-olut on brändätty. Ja vastaavanlaisia olutbrändejä löytyy enemmänkin; esimerkiksi “Keisari”-olut käyttää etten sanoisi korkeuksia tavoittelevaa metaforaa. Olen kukkulan kuningas ja haluan käyttäytyä kuin omistaisin paikat; tilaan siis Keisaria.

Brändien verisessä kamppailussa miltei valtaamaton alue on itseironia. Miksei maailma ole sellainen, että tuotteet palvelisivat kuluttajaa myös viihdyttäjän ja jonkinalaisen koomikon roolissa? Arkinen elämä on joskus siinä määrin tylsää, että kaupassa käynti tai ravintelissa vierailu tarvitsisi pientä humoristista lisää asiakaskokemukseen. Itseironisesti brändätyn tuotteen ostaja voisi leikkiä identiteetillään; olenko tavis vai erikoislaatuinen ihminen; olenko bimbo vai älykkö; olenko duunari vai päällikkö; olenko feminiini vai maskuliininen. Ja huipentumana: Olenko mies vai hiiri?

Kuvitelkaamme, että jokin suomalainen panimo lanseeraisi “Hiiri”-oluen. On kutkuttavaa leikkiä ajatuksella siitä, minkä massiivisen ryntäyksen se aiheuttaisi olutkansassa tilaamaan sitä. Sinebrychoff olisi varmaankin oikea valmistaja Hiiri-brändille, sille heidän valmistamansa Karhu toimisi kontrastina Hiirelle. Nämä kaksi brändiä voitaisiin valjastaa mykistävän jännittävään roolileikkiin, jossa merkityssisältöä kahdelle luonteeltaan totaalisen vastakkaiselle brändille rakennettaisiin rinnakkain. Mainostoimistolla riittäisi hupia kehitellä toinen toistaan pöljempiä näytelmiä siitä, mitä tapahtuu baaritiskillä, kun kuluttaja vaivaa päätään: tilatako Karhu vai Hiiri?

Jos joku tykkää veistellä lisää itseironisia brändejä, niin heitän pallon: Miltä kuulostaisi “Rotta”-olut? Millainen kuluttaja on Rotta-ihmisiä? Minkälaista dynamiikkaa Karhu, Hiiri ja Rotta -tuoteperheen toisiinsa punotulle identiteetille voitaisiin rakentaa?

Vierasbloggaajana Nisse Suutarinen, 27.2.2013

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: