Home » Tulevaisuuden työelämä » Visuaalisen identiteetin merkitys sosiaalisessa mediassa

Visuaalisen identiteetin merkitys sosiaalisessa mediassa

Kukkakaupat ovat oiva esimerkki siitä, miten visuaalisesti esitetyt tuotevalikoimat voidaan tehokkaasti jalkauttaa sosiaaliseen mediaan. Mikäpä olisi parempaa visuaalista karkkia kuin kaunis kukkakimppu? Mitä erilaisimpia sommitelmia ja erilaisiin tilaisuuksiin (häät, hautajaiset ja mitä ikinä) suunniteltuja kokonaisuuksia voidaan kukkakaupan alalla esittää kuvien avulla. Mitä kuka hyvänsä yrittäjä voi oppia tästä?

Viime aikojen kuumin tulokas sosiaalisen median alalla on Pinterest. Se on tämän hetken sofistikoitunein valokuvien jakopalvelu. Pinterestin filosofia nojaa viisauteen “kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”. Tämä on epäilemättä totta. Informaatiotulvan maailmassa tarvitaan visuaalisuutta ja pidemmälle vietynä ajatuksena: yritys tarvitsee kokonaisen monimuotoisen visuaalisen identiteetin.

Yrittäjän kannattaa haastaa itsensä pohtimaan, miten yrityksen toiminta voidaan esittää kuvien avulla. Esimerkiksi remontointiliike voi napata kuvia “ennen” ja “jälkeen” ja näin näyttää, minkälaista työn jälkeä heiltä irtoaa. Toisena esimerkkinä: vaikkapa valmennuskurssiyritys voi nappailla kuvia “asiakkaamme ilme juuri sen jälkeen, kun hän on saanut tietää päässeensä yliopistoon opiskelemaan”. Kuvat ovat herkullista materiaalia taidolla napattuina.

Sosiaaliseen mediaan hyppäämisen buumi saa koko ajan uusia piirteitä. Väitän, että visuaalisuuden merkitys tulee some-alalla korostumaan yhä enemmän. Ehkäpä sukulaispoikasi harrastaa valokuvausta? Pyydä hänet nappaamaan yrityksesi toiminnasta pari paljon puhuvaa kuvaa.

Vierasbloggajana Nisse Suutarinen, 25.1.2013

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: