Home » Yritysten uudistuminen » Sopimusten visualisoinnista voi tulla suomalainen vientituote

Sopimusten visualisoinnista voi tulla suomalainen vientituote

Helena Haapio on juristi, yrittäjä ja sopimusvalmentaja. Yrittäjällä on vapaus valita tittelinsä, joten hän kutsuu käyntikortissaan itseään sopimusinnovaattoriksi. Helenan kumppani on Stefania Passera, Aalto-yliopiston tohtoriopiskelija, jolla on graafisen suunnittelijan tausta. Hän on designerina poikkeuksellinen; kiinnostuttuaan informaatiomuotoilusta hän hyppäsi Helenan kanssa tuntemattomalle alueelle: tutkimaan sopimusten visualisointia.

Sopimukset tulevat vastaan jokaiselle yrittäjälle. Palkatessa henkilöstöä, toimittaessa asiakkaiden kanssa ja missä tahansa maailman valloituksessa tarvitaan varmuus siitä, että kuvioon voi luottaa. Joskus riittää suullinen sopimus ja nekin ovat useimmiten päteviä, mutta heti, kun mukaan tulee useampi ihminen, täytyy pystyä kommunikoimaan sovitut asiat kaikille osapuolille. Nykymaailmassa laitetaan tällöin juristi asialle ja tuotetaan kymmenien sivujen dokumentti, jossa selostetaan yhteistyökuvion luonne, osapuolten vastuut ja varsinkin niiden rajoitukset sekä varaudutaan kaikkiin mahdollisiin häiriöihin ja riskeihin. Se on tuskallista, sillä yrittäjällä on monia rautoja tulessa ja kokonaisuuden hallinta on haastavaa. Helena Haapion ja Stenia Passeran kehittämät sopimusten visualisointimenetelmät vastaavat tähän haasteeseen: miten tehdä sopimusten ymmärtämisestä helpompaa havainnoillistamisen keinoin.

Sopimusten visualisoinnissa hyödynnetään kuvia. Haapion mukaan kuvat eivät ole itsetarkoitus, vaan ne palvelevat sitä tarkoitusta, että sopimusta on helpompi käyttää täyttää, sen sisältö on helpompi muistaa ja sopimukseen liittyvät päätökset on helpompi tehdä. Tällöin keinovalikoimaksi muodostuvat esimerkiksi aikajanat, kartat, kaaviot ja taulukot. Villimpänä visiona on käyttää vaikkapa animaatiota tai pelillistämistä apuna. Passeran mukaan kysymys ei ole kauniista kuvista tai hauskoista sarjakuvista, vaan tekstiä täydentävästä materiaalista. Tuodaan uusi ulottuvuus tekstimuodossa esitettyyn sopimukseen. Kuvat ja tekstit yhdessä viestivät sopimuksen sisällöstä mahdollisimman ymmärrettävällä tavalla.

Helena selventää, että sopimukset ovat liian tärkeitä jäädäkseen yksin juristien asiaksi, mikä on ollut hänen henkilökohtainen mottonsa jo pitkään. Sopimukset koskettavat niin monia osapuolia, että tarvitaan yhteistyötä tekniikan, talouden, toteutuksen ja juridiikan välille. Sopimusten visualisointi palvelee juuri tämän yhteispelin onnistumista. Stefania tietää kertoa, että visuaaliset sopimukset ovat tutkitusti nopeammin luettavissa ja niiden avulla voidaan vähentää väärinymmärryksiä.

Tarina, johon Helenan ja Stenian hanke johtaa, saattaa kirjoittaa suomalaista brändi- ja taloushistoriaa uusiksi. On nimittäin niin, että erityisesti kansainvälisessä kaupassa väärinymmärryksen vaara on suuri ja lisäksi epäonnistumiset sopimustekstin kommunikoinnissa voivat johtaa pitkiin ja kivuliaisiin oikeudenkäynteihin. Suomalaiset yrittäjät voisivat rakentaa itselleen brändin haluttuina kauppakumppaneina ja loistavina neuvottelijoina ammentamalla Haapion ja Passeran kehittämistä menetelmistä. He ovat avoimia yhteistyölle yrittäjäkentän suuntaan ja heihin saa yhteyttä osoitteista helena.haapio@lexpert.com ja passera.stefania@gmail.com (Stefanialle viestit englanniksi), jos aihepiiri kiinnostaa.

Alla on esimerkki visualisoidusta sopimuksesta:

clauses

Vierasbloggaajana Nisse Suutarinen, 25.1.2013

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: