Home » Uncategorized » Bisnes on seksikästä

Bisnes on seksikästä

Mikä saa tuoreet ylioppilaat hakemaan kauppakorkeakouluun? Mikä saa teekkarit perustamaan Entrepreneurship Societyjä ja intoilemaan yrittäjyyden puolesta? Vastaus piilee mielikuvissa. Elokuvat, kirjallisuus, TV ja muu media ovat luoneet bisnesmiehistä ja bisnesnaisista hohdokkaan kuvan. Nämä mielikuvat ovat jossain määrin stereotyyppejä ja karrikatyyrejä; liikemies (tyyliin Hjallis Harkimo tai Toivo Sukari) on pukuherra, jolla on nopeita autoja, kauniita naisia ja supliikki hallussaan. Liikenainen taasen pukeutuu kadehdittavan hyvin; tyylikkyys ja edustava imago ovat mielikuvien ytimessä puhuttaessa liikenaisista. Katsotaan vaikka Marimekon Kirsti Paakkasta. Kukapa nuori tyttö ei kadehtisi hänen saavutuksiaan?

Onko bisnes ja liiketoiminta perusluonteeltaan maskuliinista vai feminiinistä? Tuttavieni jututtamisen perusteella alkaa näyttämään siltä, että bisnes on jollakin käsittämättömällä tavalla sekä maskuliinista että feminiinistä riippuen siitä, onko yrityksen keulakuva mies vai nainen. Klisee on se, että naisten yritykset ovat naisellisia; esimerkiksi kosmetiikkaputiikki tai vaateliike, kun taas miehet diggaavat enemmän teknologiasta ja nikkaroinnista ynnä muusta äijämäisestä. Totuus lienee se, että yrittäminen ylittää tarvittaessa kaikki tabut ja raja-aidat; mies voi perustaa sisustussuunnittelutoimiston ja nainen voi olla nerokas teollisuuden mittausteknologiafirman pääjehu.

Puhutaan mitä puhutaan, niin väitän, että bisnes ilmiönä osuu karvan verran enemmän maskuliiniselle kuin feminiiniselle akselille. Tämä johtuu siitä, että tilastojen mukaan miehet tinkaavat useammin kuin naiset eli toisin sanoen miehille kauppojen virittely on luontaisempaa kuin naisille. Muutkin tilastot näyttäisivät tukevan hypoteesiä liiketoiminnan maskuliinisesta luonteesta. Yrittäjiä, yritysjohtajia ja vaikkapa tietyllä tavalla liike-elämän huipulle kohonneita bisnesenkeleitä löytyy miehistä enemmän kuin naisista. Tilastojen tutkailu antaa kuitenkin vain orastavan käsityksen sukupuolikysymyksen totuudesta. Yhtenä argumenttina veistelisin, että liike-elämän peli “osta halvalla ja myy kalliilla” soveltuu oivasti putkiaivoiselle ja sosiaalisilta taidoiltaan luolamiehen tasolle jämähtäneelle Suomi-Äijälle. Miehillä näet taitaa olla voimakkaampi pelivietti!

Omasta puolestani voin todeta, että liike-elämässä luovimisen tietty hohdokkuus ja seksikkyys selittää ehkä jopa merkittävässä määrin oman ajautumiseni alalle. Istutaan hämyisissä baareissa, valoisissa kahviloissa tai visusti lukituissa neuvotteluhuoneissa ja viritellään bisnestä. Mikäpä olisi sen jännittävämpää elämää?

Vierasbloggaajana Nisse Suutarinen, 3.1.2013

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: