Home » Kritiikki » Kaksi maailmaa törmäävät

Kaksi maailmaa törmäävät

Minulla on ollut ilo ja kunnia viime vuosina todistaa todella kiinnostavia puheenvuoroja erilaisilla kansainvälisillä foorumeilla. Kiinnostavia puheenvuoroja löytyy kenen tahansa nautittavaksi myös TED:stä ja YouTubesta.

Esimerkkinä Eben Bayer puheenvuoro innovaatiosta, joka saattaa muuttaa maailmaa.

 

 

 

 

 

Katso video tästä.

Toisena esimerkkinä puheenvuoro tulevaisuuden mahdollisuudesta 3D-tulostaa ihmiselle varaosia.

Katso video tästä.

Kaikesta kiinnostavasta uudesta huolimatta, vanha konservatiivinen ja hitaasti muuttuva maailma taistelee vastaan.

Olin juuri hyvin business-henkisessä seminaarissa, joka oli kuin tuulahdus tunkkaisimmista 90-luvun kokemuksista: ohjelmassa oli pönötystä ja erittäin päällekäyvää myyntiä. Seminaarin esiintyjien näkökulmasta oli näköjään tärkeää kertoa omien yritystensä liikevaihto ja höystää sitä muullakin vastaavalla taustataidolla. Esitystapana oli kalvojen (yritys- ja palveluesittelyjen) tekstien lukeminen sellaisenaan. Pääesiintyjänä ollut ulkomainen “bisnesguru” piti niin ikään firmansa presentaation tyypillisine arvo- ja periaateliturgioineen. Huomatkaa, että kyseessä oli uuden kiinnostavan sisällön sijaan nimenomaan joukko yrityspresentaatioita, tarjooman esittelyineen. Yllätyksetöntä, näköalatonta ja hyvin, hyvin vaivaannuttavaa. 

Seminaarin sisältö oli jyrkässä ristiriidassa viimeikaisten kehityskulkujen ja kärkiosaajien sisältöjen kanssa.

Olin joku aika sitten aivan toisenlaisessa seminaarissa. Paikalla oli professorikaarti. Odotusarvona oli, että kuulisin kiinnostavaa uutta tietoa ja vaihtoehtoisia näkökulmia. En kuullut. Sen sijaan näin pitkiä ansioluettelointeja ja todistin aivan tyhjänpäiväisiä esityksiä vanhentuneine sisältöineen.

Johtopäätös on tämä: ei ole mitään takeita siitä, että businessguru tai professori kertoisi mitään kiinnostavaa tai uutta. Pitäisi osata olla kriittinen olipa esiintyjä sitten kuka tahansa. Tärkeämpää on MITÄ SANOO, kuin kuka sanoo (lue lisää tästä).

Tulevaisuuspuhe- ja tekeminen kohtaa bisnesmaailmassa helposti kovaa vastarintaa. Näkemykseni mukaan siihen on kaksi syytä. Ensimmäinen syy on se, että johtajat haluavat hyödyn bisnekselleen nyt, ei huomenna. Puhetta tulevaisuuden mahdollisuuksista pidetään helposti hörhöilynä. Toinen syy on siinä, että kaikesta innovaatiopuheesta huolimatta vanhan maailman bisneskulttuuri ei tue visionääristä johtamista, se tukee pikemminkin virheiden välttämistä ja harmaata perustekemistä. Näin siitä huolimatta, vaikka Steve Jobsin kaltaiset visonäärit antaisivat hyvän esimerkin siitä, miksi aktiivinen tulevaisuuden keksiminen on kannattavaa.

Yleinen vastaväite on, että “ei tässä kuitenkaan mitään nopeasti tapahdu.” Mutta onko meillä enää varaa odottaa?

Tämä videoklippi kertoo muun muassa, että Radiolta kesti 38 vuotta saavuttaa 50 miljoonan yleisö, TV:ltä 13 vuotta, internetiltä 4 vuotta, iPodilta 3 vuotta ja Facebookilta 2 vuotta.

Katso video tästä.

Instagram on myös hyvä esimerkki. Nopeus, jolla yritys voi kasvattaa arvoaan oli hämmästyttävä. Alle kaksivuotias, 13 henkeä työllistänyt yritys ja tiimin kehittämä aplikaatio myytiin Facebookille taannoin miljardin dollarin hintaan. Tämä ennätys saatetaan rikkoa piakkoin. Miten olisi kiihdytys miljarin arvoon alle vuodessa? Ja mikä parasta, tuo ennätys voidaan tehdä Suomessa. Melkein mikä tahansa on mahdollista.

Nokian nopea tippuminen kännykkävalmistajien kärkipäästä on yksi esimerkki siitä, että mahtavinkaan yritys ei ole turvassa kilpailjoiden innovoinnilta.

Kysykää itseltänne, onko nopeasti muuttuvassa maailmassa järkevää seurata sivusta, kun muut nojaavat tuievaisuutta kohti ja innovoivat uutta? Yksikin väärä päätös tai hidastelu päätöksenteossa voi merkitä alamäkeä. Tämä koskee niin yrityksiä kuin valtioitakin. Nopeat syövät hitaat.

Mikä tahansa toimija Suomessa tarvitsee nyt selvityäkseen ja menestyäkseen jatkuvaa tulevaisuuden ennakointia ja rohkeaa innovointia.

Suosittelen unohtamaan konservatiiviset pönötyspuheet ja keskittymään siihen, MITÄ puhutaan. Suosittelen myös nopeasti luomaan ja pilotoimaan uusia konsepteja jatkuvan parantamisen rinnalla.

Jari Koskinen (/AlternativeFutures)

Advertisements

6 Comments

  1. lauri gröhn says:

    Esitin kerran kuorsaamista tylsän esityksen jälkeen kun muut taputtivat. Näin siinä kävi:

    http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/11479-konserteissa-voi-buuata-seminaareissa-ei-saa-kuorsata

    Olen aina ollut seminaareissa kova kyselijä. Yhdessä Tekesin seminaarissa tenttasin puhujaa EU:sta. Tauon jälkeen etupenkille ilmaantui uusi ihminen ja pj. Myönsi aina yhden kysymysvuoron, jonka aina sai tuo etupenkkiläinen.

    Minulta on myös tultu kysymään, olenko maksettu kyselijä.

    Seminaarien yleisin kysymys: tulevatko kalvot nettiin.

    • We should really meet. Minulla on samma “problem” tai sitten sama ilmiö “jahtaa” myös minua. Laitetaankos Lauri miittinki pystyyn =) Oikeesti, ei leikisti!

    • jarikoskinen says:

      Jep, jep. Liputan kuorsaamisen puolesta silloin, kun kyseessä on aivaan sietämätön roska. Italiassa asuessani, näin oopperassa miten laulajia buuattiin ulos lavalta. Siellä tavallisen kansan asiantuntemus on sitä luokkaa, ettei ihan mitä vaan voida esittää.

  2. Seminaarikulttuuria tylsistyttää käytäntö, jossa yrityksen edustaja pyydetään puhujaksi palkkanaan lupaus saada esitellä firmaansa ja tuotteitaan. Toisaalta seminaarikulttuuria haittaa myös hanketalous, joka tuottaa ilmaiseksi (lue veronmaksajien rahoilla) sen, mistä yksityiset toimijat joutuvat maksamaan.

    Luovat, näkemykselliset, innovatiiviset ja innostavat yksittäiset toimijat – yrittäjiä tai freelancereita pyydetään mielellään paikalle – ilmaiseksi, lupauksena “kaiki hienot kontaktit”, joita kyseisessä tilaisuudessa on tarjolla. Näitä pyyntöjä tulee todella paljon – eräs tunnettu kouluttaja kutsuu tällaisia pyytäjiä koiriksi.

  3. Kuulin eilen järkyttävän tarinan ilmaispuhujakäytännöstä, kertojana tapahtumanjärjestäjä:

    Erääseen terveysalan tapahtumaan haluttiin saada USA:lainen asiantuntija.Asiantuntijaan otettiin yhteyttä ja kutsu esitettiin. Asiantuntija ymmärsi tapahtuman tiukan budjetin ja suostui tulemaan matkakustannusten ja 1000€:n hinnalla. Todella kohtuullinen alakantin pyyntö kansainväliseltä asiantuntijalta.

    Tapahtumajärjestä ilmoitti “voivansa” maksaa matkat ja edullisen hotellin. USA:lainen asiantuntija ei suostunut. Tämän jälkeen järjestäjä ilmoitti, että voisi maksaa 500€ mikäli asiantuntija suostuu “optioon”, jossa järjestäjä saa 50% kaikista asiantuntijan seuraavien kahden vuoden esiintymisistä Suomessa. Yhteys asiantuntijaan katkesi tämän jälkeen täysin.

    Oliko tapahtumanjärjestäjä pahoillaan? Ei tietenkään vaan loukkaantunut! Hänen mielestään amerikkalaisella gurulla olisi ollut mitä mainioin tilaisuus saada uutta hienoa yleisöä Suomesta. Sen sijaan järjestäjä tokaisi “hommaan paikalle jonkun luontaistuotekauppiaan, ne vaikka maksaa, että pääsee puhumaan kun saa esitellä tuotteitaan samalla”.

    Että tällaista seminaarikulttuuririntamalla tänään….

    • jarikoskinen says:

      Aivan uskomaton esimerkki. Huh huh. Tuosta amerikkalaisesta asiantuntijasta ei enää Suomessa kuulla… Aikaisemmin oli minusta vielä yleisempää kysyä puhumaan ilmaiseksi sen perusteella, että kuulijakunnassa on potentiaalisia asiakkaita. Nykyään tuo touhu vaikuttaa epätoivoiselta, ellei sitten ole kyseessä aloittava puhuja (asiantuntija, jolla ei ole puhekokemusta). Aloittejijalle ilmainen puhuminen tuo hyvää kokemusta.

      Mutta. Ilmainen tekeminen tai ilmaiseksi pyytäminen on minusta aina erittäin kyseenalaista ja epäprofessionalista. Tehdään vertaus: entäpä, jos ehdottaisin kauppaiaalle että hakisin kauppakassini kaupasta ilmaiseksi, sillä perusteella, että suosittelsin kauppaa kavereilleni? Mihin tähansa asiaan liitettynä ilmaiseksi tekeminen kuullostaa oudolta.

      Siksi meillä (AlternativeFutures) on periaate, että alle kahden tonnin emme puhu missään edes ihan lyhyttä settiä.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: